iCoach | Ex-rokers zijn niet te stoppen

by

> Toutes nos actualités

Journée d'information

‘Ex-rokers zijn niet te stoppen’: registreer u voor de nieuwe, verbeterde iCoach en ga vandaag nog uw persoonlijke uitdaging aan!

 

  • Eén derde van de ruim 15.686 Belgen die zich tijdens de vorige campagnes registreerden voor de iCoach stopten dankzij deze gratis digitale gezondheidscoach na drie maanden met roken. De herwerkte versie van de online, mobiele tool biedt nog meer en betere functionaliteit. Om nog meer rokers te helpen stoppen met roken.
  • In de aanloop naar de Werelddag Zonder Tabak op 31 mei stimuleert de ‘Ex-rokers zijn niet te stoppen’-campagne rokers om een persoonlijke uitdaging aan te gaan en zo stap voor stap te groeien naar een gezondere, rookvrije levensstijl.

In 2011 lanceerde de Europese Commissie de campagne ‘Ex-rokers zijn niet te stoppen’. Het doel: 24- tot 35-jarigen in heel Europa helpen om te stoppen met roken. De campagne werd in 2012 en 2013 met succes verdergezet. Dit jaar wil het initiatief jonge mensen meer dan ooit sensibiliseren om tabak achterwege te laten, onder meer door de vele voordelen van een rookvrije levensstijl te promoten. Wie stopt met roken, wordt gezonder en voelt zich beter, heeft meer geld en wint aanzienlijk aan levenskwaliteit. Trouwens, de voordelen gaan verder dan de levenskwaliteit van de Europeanen. Er valt ook een zware financiële last van de schouders van de Europese gezondheidssystemen en de economie. Rokers kostten de Europese gemeenschap in 2009 naar schatting immers 544 miljoen EUR.

In een gesprek onderlijnt Vytenis Andriukaitis, Eurocommissaris van Gezondheid en Voedselveiligheid, dat de Europese Commissie enorm veel belang hecht aan de strijd tegen tabak: “Elk jaar overlijden in de EU bijna 700.000 mensen aan de gevolgen van tabaksgebruik. Er sterven meer mensen door te roken dan door ongevallen, misdaad en druggebruik samen. Daarom steun ik deze EU-acties volkomen. Via de wetgeving, de sensibiliseringscampagne ‘Ex-rokers zijn niet te stoppen’ en een hechte samenwerking tussen de Lidstaten, de gemeenschap en andere internationale partners moeten we het aantal tabaksgerelateerde ziektes in de EU absoluut terugdringen.”

iCoach: de digitale ondersteuning die gebruikers uitdaagt

De recentste campagne start met de lancering van de vernieuwde iCoach. De iCoach is een digitale gezondheidscoach die beschikbaar is in de 23 officiële talen van de 28 EU-landen. De online tool of mobiele applicatie (Apple en Android) is gratis en vlot toegankelijk voor iedereen die ermee aan de slag wil.

iCoach 2015 heeft een modernere look en feel dan zijn voorgangers. Gebruikers kunnen ook vlotter navigeren en de functionaliteit is heel gebruikersgericht, met een opvallende feature die rokers uitdaagt. Zoals de vorige versies begeleidt de tool gebruikers via vijf fases naar een rookvrij leven maar elke fase omvat nu een reeks persoonlijke uitdagingen. Bijvoorbeeld:

  • Bijhouden hoeveel sigaretten je rookt per dag – omdat veel rokers onderschatten hoeveel ze wel roken (voor rokers in fase 2)
  • De ‘lekkerste’ sigaret van de dag 10 keer 10 minuten en dan zelfs 20 minuten uitstellen (voor roker in fase 3)
  • Je sigaretten thuislaten als je een korte boodschap doet (voor rokers in fase 4)

Dankzij deze uitdagingen kunnen gebruikers kleine, haalbare doelen vooropstellen. Eens die doelstelling bereikt, zullen ze gemotiveerd zijn om een nieuwe uitdaging aan te gaan en hun rookpatroon onder controle te houden.

Gebruikers die een uitdaging in het iCoach-programma tot een goed einde hebben gebracht, krijgen motiverende berichten. Deze stimuli, evenals de realtime-updates van het aantal geregistreerde iCoach-gebruikers per fase per land, het totale aantal uitdagingen die zijn volbracht en de kansen om naar de volgende fase over te stappen, zouden iCoach- gebruikers moeten motiveren en hen het gevoel geven dat ze deel uitmaken van een hechte gemeenschap. iCoach-gebruikers zullen trouwens ook worden uitgenodigd om hun uitdagingen, verwezenlijkingen en persoonlijke successen te delen via sociale media. Op die manier hoopt de organisatie de emotionele dimensie van de campagne te versterken. Onderzoek heeft immers uitgewezen dat ‘delen’ de impact van anti-tabakscampagnes verhoogt in elke socio-economische groep .

Zet een doelstelling voor de Werelddag zonder Tabak
Elk jaar organiseren de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en zijn partners op 31 mei de Werelddag zonder Tabak, een initiatief om de wereldbevolking te sensibiliseren rond de negatieve effecten van roken op de gezondheid en om de consumptie van tabak wereldwijd te reduceren. Registreer u vandaag nog voor iCoach en behaal uw eerste doelstelling nog vóór 31 mei!